4.3 Tulevaisuuden kivijalkakaupat?
Moro taas! Tänään rustaillaan kaikille varmasti tutuista verkkokaupoista. Veikkaisin, että kaikki te lukijat ootte joskus tilannut jotain verkkokaupasta. Esimerkiks vaatteet on yks erityisen suosittu verkkokauppatilauksen kohde etenkin nuorille. Nykyisin jengi käy yhä vähemmän ja vähemmän pyörimässä esimerkiksi kauppakeskusten liikkeissä, ja tilaa monet hyödykkeet netistä suoraan kotiin tai noutopisteeseen. Mitkä tekijät sit on vaikuttanu tähän verkkokauppojen suureen suosioon? Ei hätää, mä kerron sulle!
Ekana verkkokaupoista tulee mieleen ostamisen helppous. Verkkokaupoissa voi selata valikoimaa vaikka kotisohvalta käsin, ja suorittaa koko ostoprosessin helposti ja nopeasti. Tän jälkeen tavara saapuu kotiovelle tai noutopisteeseen muutamassa päivässä. Tosi helppoa, eikö? Nopeus ja helppous onkin kuluttajien vahvasti suosimia piirteitä hyödykkeiden ostamisessa. Verkkokaupat poistavat perinteisen shoppailun kriittisimpiä kipukohtia. Esimerkiksi perinteisesti vaatteita ostaessaan, kuluttajan täytyy mennä liikkeeseen, pyöriä tavarameren keskellä etsien haluttuja tuotteita, ja tän jälkeen jonottaa sovitukseen. Tämän jälkeen kuluttaja siirtyy kassalle jonottamaan, että pääsee maksamaan tuotteensa. Etenkin kauppakeskuksissa ihmisiä voi olla todella paljon, mikä häiritsee ainakin mua tosi usein. Verkkokauppa poistaa kaikki nämä ostoprosessin ärsyttävät asiat, joka on varmasti yksi syy niiden suosion huimaan kasvuun.
Verkkokaupat tarjoavat myös liudan muita kuluttajien suosimia seikkoja ostamisessa. Merkittävin näistä on tuotteiden alhainen hinta. Muitakin tietysti on, kuten esimerkiksi halvat toimituskulut ja valikoima. Moni verkkokauppa tarjoaa huomattavasti laajemman valikoiman tuotteita kuin perinteiset liikkeet. Voin omasta kokemuksestani Stadiumin leivissä kertoa, että valikoima yrityksen nettisivuilla on huomattavasti suurempi, kuin kivijalkakaupoissa. Usein mainitsenkin asiakkaille, että heidän kannattaa tarkistaa verkkokaupan valikoima, mikäli heidän haluamaansa tuotetta ei liikkeestä löydy. Tää näkyy selvästi siinä, kuinka paljon suomalaiset kuluttajat ostaa netistä tavaraa. Esimerkiksi vuonna 2020 32 % suomalaisista verkkokauppatilauksista oli joko vaatteita, kenkiä, tai asusteista. (Posti Group).
Kuten verkkokaupoissa asiointi muutenkin, myös maksaminen on tehty kuluttajalle helpoksi. Moni verkkokauppa tarjoaa liudan eri maksuvaihtoehtoja. Perinteisten laskujen ja pankkisiirtojen lisäksi erilaiset osamaksu-suunnitelmat, Klarna ja Mobilepay ovat yleistyneet verkkokaupoissa. Monipuolinen valikoima maksuvaihtoehtoja on yksi tärkeä osa verkkokauppojen suosiota.
Verkkokauppojen suuresta suosiosta kertoo se, että maailman 10
arvokkaimman yrityksen listan kärkipäässä komeilee nettikauppa Amazon, 908 miljardin
dollarin markkina-arvolla. Globaalit verkkokauppa-alustat ovat Suomessa
suosittuja, joista kertoo alla oleva kuva. Verkkokauppa onkin erittäin globaali
ala, ja kuluttaja voi ostaa tuotteita ympäri maailmaa. Suurin osa suomalaisten
verkkokauppaostoksista tehdään Kiinasta (34%), Saksasta (20%), ja Ruotsista
(11%) (Posti Group).
Kiitti lukemisesta! Toivottavasti opit jotain uutta tän
kerran rustailuista! Ens kerralla puhutaan markkinoinnista ja myynnistä.
Tsiigaillaa!
-Oskari
Lähteet:
- Helposti luettavaa tekstiä ajankohtaisesta ja mielenkiintoisesta aiheesta. Perinteistä tapaa asioida kivijalkaliikkeissä kuvailtiin minusta osuvasti jatkuvalla jonottamisella ja tottahan se on, että kun asioi myymälässä niin joutuu pahimmassa tapauksessa jonottamaan moneen eri otteeseen ihan vain yhden liikkeen sisällä. Verkkokauppojen hyviä puolia olit myös kuvaillut asiaankuuluvasti ja toit minusta todella tärkeän pointin esille, joka on valikoiman koko. Se on melkein jokaisella liikkeellä isompi verkossa, kun kivijaloissa. Kehitysideana, olisit voinut avata verkkokauppojen kehitystä laajemmin esimerkiksi sen suhteen, että esimerkiksi nykyään yllättävän monella verkkokaupalla on mahdollista ns. sovittaakin vaatteita verkossa laittamalla sinne joko omat mittasi tai kuvasi, jolloin pääset katselemaan miltä x vaatteet näyttävät päälläsi. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu teksti!
VastaaPoista-Mico