2.4 Bisnes + data = ?
Moro jengille! Tässä mä taas rustailen, tänään tosin toisesta mielenkiintosesta aiheesta, eli datasta! Sana ´data´ voi särähtää monen korvaan vähän tylsänä, mutta datan merkitystä ei tuu aliarvioida. Etenki bisneksessä datan kerääminen ja käyttö on lisääntyny tosi paljon viimesen 10 vuoden aikana. Mitä tää sit käytännössä meinaa? Ei hätää, mä kerron sulle!
Aina konsumerismin, eli kulutusyhteiskunnan, 1800-luvun alkuajoista
lähtien yrityksille on ollut todella tärkeää tuntea niin asiakkaidensa kuin
potentiaalisten asiakkaiden tarpeita. Jos asiaa funtsii loogisesti, nii mitä
enemmän tiedät sun asiakkaiden tarpeista, sitä tehokkaammin voit tuottaa
hyödykkeitä, joita jengi haluu ostaa, täten lisäten myyntiä!
Digitalisaation viimesen 10 vuoden huikeiden
kehitysaskeleiden aikana datan keruu ja käyttö on kulkenut kehityksen kanssa
käsi kädessä. Noin 4,9 miljardia, eli 62 % maapallon ihmisistä käyttää
internetiä (Zippia). Etenkin teollisuusmaissa lähes jokainen kuluttaja on
erittäin verkottunut. Lähes jokaiselta löytyy vähintään älypuhelin, mutta myös
tabletit, tietokoneet, älytelkkarit, älyjääkaapit ja muut vastaavat ovat
todella suosittuja. Mikä näitä kaikkia sitten yhdistää? No, ne kaikki keräävät
dataa. Verkossa surffaillessa käyttäjästä kerätään jatkuvasti dataa, halusipa
tätä tai ei. Yritykset käyttävät tätä dataa selvittääkseen kuluttajien
kulutustottumuksia, ja kohdentavat mainontaa datan perusteella. Moni varmaan
tunnistaa seuraavan tilanteen: puhut kaverin kanssa vaikka kahvinkeittimistä,
ja avatessasi Googlen, sulle mainostetaan kahvinkeittimiä. Tää on yks esimerkki
datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa kohdistetun mainonnan keinoin.
Tällänen teksti tällä kertaa. Kiteytettynä, datasta on tullut nykyajan bisnekselle elintärkeää, koska sitä hyödyntämällä selvitetään tehokkaammin asiakaskäyttäytymistä, joka on bisneksen A ja O. Kiitti ku jaksoit lukee ja kattellaa taas seuraavan tekstin merkeissä!
-Oskari
Lähteet:
https://www.zippia.com/advice/how-many-people-use-the-internet/
- Mielestäni kiva, että pidit samanlaisen kirjoitusasun ja -tyylin, kun edellisessä blogissa. Se luo yhteneväisyyttä blogien välille ja tekee minusta lukemisesta mielekkäämpää. Tekstissä oli hyvin käytetty tietoperustaa, joka toi tekstiin hyviä tilastoja, jotka antoivat lukijalle paremman kuvan aiheesta ja luvuista, joita toit tekstissä esille. Olisin mielelläni lukenut lisää tarkemmin tästä datasta josta puhuit neljännessä kappaleessa käsitellessäsi asiakkaiden tavoittamista, tämä siis kehitysideana.
VastaaPoista-Mico
Blogiteksti on laajalla pohjatiedolla laadittu ja kirjoitusasu on miellyttävä. Pidin erityisesti kohdista, joissa perustelit miksi jotkin asiat ovat hyödyksi ja kenelle. Blogipostaus on myös visuaalisesti hieno ja miellyttävän näköinen. Jatka samaan malliin mielenkiintoisilla aiheilla!
VastaaPoista