2.4 Bisnes + data = ?

Moro jengille! Tässä mä taas rustailen, tänään tosin toisesta mielenkiintosesta aiheesta, eli datasta! Sana ´data´ voi särähtää monen korvaan vähän tylsänä, mutta datan merkitystä ei tuu aliarvioida. Etenki bisneksessä datan kerääminen ja käyttö on lisääntyny tosi paljon viimesen 10 vuoden aikana. Mitä tää sit käytännössä meinaa? Ei hätää, mä kerron sulle!

 

Aina konsumerismin, eli kulutusyhteiskunnan, 1800-luvun alkuajoista lähtien yrityksille on ollut todella tärkeää tuntea niin asiakkaidensa kuin potentiaalisten asiakkaiden tarpeita. Jos asiaa funtsii loogisesti, nii mitä enemmän tiedät sun asiakkaiden tarpeista, sitä tehokkaammin voit tuottaa hyödykkeitä, joita jengi haluu ostaa, täten lisäten myyntiä!

 

Digitalisaation viimesen 10 vuoden huikeiden kehitysaskeleiden aikana datan keruu ja käyttö on kulkenut kehityksen kanssa käsi kädessä. Noin 4,9 miljardia, eli 62 % maapallon ihmisistä käyttää internetiä (Zippia). Etenkin teollisuusmaissa lähes jokainen kuluttaja on erittäin verkottunut. Lähes jokaiselta löytyy vähintään älypuhelin, mutta myös tabletit, tietokoneet, älytelkkarit, älyjääkaapit ja muut vastaavat ovat todella suosittuja. Mikä näitä kaikkia sitten yhdistää? No, ne kaikki keräävät dataa. Verkossa surffaillessa käyttäjästä kerätään jatkuvasti dataa, halusipa tätä tai ei. Yritykset käyttävät tätä dataa selvittääkseen kuluttajien kulutustottumuksia, ja kohdentavat mainontaa datan perusteella. Moni varmaan tunnistaa seuraavan tilanteen: puhut kaverin kanssa vaikka kahvinkeittimistä, ja avatessasi Googlen, sulle mainostetaan kahvinkeittimiä. Tää on yks esimerkki datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa kohdistetun mainonnan keinoin.

 


Yritykset kartoittaa jatkuvasti asiakaskäyttäytymistä. 98 % suomalaisista kuluttajista käyttää Googlea jossain vaiheessa ostoprosessiaan (Fonecta). Esimerkiksi juuri näistä Google-hauista syntyy massiivinen määrä dataa, jota voidaan käyttää hyödyksi kohdemainonnassa ja myynnin lisäämisessä. Hyvin menestyvät yritykset osaavatkin käyttää dataa tehokkaasti. Tavoitteena on se, että yrityksen palvelu tai tuote ilmenee kuluttajan ostopolun varrella mahdollisimman usein. Miten data tähän liittyy? Dataa analysoimalla voidaan suunnata mainontaa niihin kohteisiin, joissa tavoitetaan potentiaaliset asiakkaat tehokkaimmin. Tämän lisäksi yritysten tulee myös ottaa huomioon, että mainonta, verkkosivut ja muut vastaavat ovat ulkoasullisesti miellyttäviä ja helppokäyttöiset. Tämä lisää kuluttajien halua ostaa kyseisen yrityksen tuotteita tai palveluita.



Tällänen teksti tällä kertaa. Kiteytettynä, datasta on tullut nykyajan bisnekselle elintärkeää, koska sitä hyödyntämällä selvitetään tehokkaammin asiakaskäyttäytymistä, joka on bisneksen A ja O. Kiitti ku jaksoit lukee ja kattellaa taas seuraavan tekstin merkeissä!

 

-Oskari

 


Lähteet:

https://hhmoodle.haaga-helia.fi/pluginfile.php/2865799/mod_folder/content/0/Fonecta-Digimarkkinoinnin_opas.pdf?forcedownload=1

https://www.zippia.com/advice/how-many-people-use-the-internet/

Kommentit

  1. - Mielestäni kiva, että pidit samanlaisen kirjoitusasun ja -tyylin, kun edellisessä blogissa. Se luo yhteneväisyyttä blogien välille ja tekee minusta lukemisesta mielekkäämpää. Tekstissä oli hyvin käytetty tietoperustaa, joka toi tekstiin hyviä tilastoja, jotka antoivat lukijalle paremman kuvan aiheesta ja luvuista, joita toit tekstissä esille. Olisin mielelläni lukenut lisää tarkemmin tästä datasta josta puhuit neljännessä kappaleessa käsitellessäsi asiakkaiden tavoittamista, tämä siis kehitysideana.

    -Mico

    VastaaPoista
  2. Blogiteksti on laajalla pohjatiedolla laadittu ja kirjoitusasu on miellyttävä. Pidin erityisesti kohdista, joissa perustelit miksi jotkin asiat ovat hyödyksi ja kenelle. Blogipostaus on myös visuaalisesti hieno ja miellyttävän näköinen. Jatka samaan malliin mielenkiintoisilla aiheilla!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

1.1 Digitalisaation tunnelissa

3.5 Tekoäly: nyt ja tulevaisuudessa